Free songs

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Εκτύπωση
Κατηγορία: Εκθεση
2 July 2019, Σχόλια: 0

Εισαγωγικό σημείωμα

Η Αλεξάνδρα Μητσιάμη , φιλόλογος, είναι βραβευμένη με το Κρατικό Βραβείο Εφηβικής –Νεανικής Λογοτεχνίας 2015. Κεντρικοί ήρωες του αποσπάσματος που σας δίνεται είναι μία κόρη έφηβη και μία μάνα, μέσα σε μία καθημερινότητα όπου ζουν άλλοτε μονιασμένες και άλλοτε αντιμέτωπες. Το θέμα βάσει του οποίου εξελίσσεται το μυθιστόρημα είναι η σχέση ανάμεσά τους.

Να με αντέχεις

Ποτέ δεν μου αρέσουν οι προετοιμασίες για τη βραδινή έξοδο. Κρατούν πολύ κι έχουν αμφίβολα αποτελέσματα. Πολλές φορές είναι σαν να πρέπει να φορέσω ένα κοστούμι που μέσα του θα αρέσω στους άλλους αλλά, όταν τελικά κοιταχτώ στον καθρέφτη, δεν θα αρέσω στον εαυτό μου. Γι’ αυτό κάνω τα ελάχιστα. Κυρίως προσπαθώ εδώ και ώρα να τακτοποιήσω τη φράντζα μου, που μάλλον πρέπει να παραδεχτώ ότι δεν ήταν από την αρχή η σωστή επιλογή.
Χρησιμοποιώ μασιά και μετά πιστολάκι με βούρτσα για καλύτερα αποτελέσματα. Η μαμά μου λέει ότι στο τέλος θα τα καταστρέψω τα μαλλιά μου. Κι εγώ δεν θέλω να έχει δίκιο και φωνάζω: «Πότε έφτιαξες εσύ τη φράντζα σου για να ξέρεις, μαμά;».
Ετοιμάζομαι να βγω. Είναι Παρασκευή βράδυ κι έχω σε μισή ώρα ραντεβού. Κανονικά έπρεπε να βιάζομαι. Δεν είναι ωραίο να σε περιμένουν οι φίλες σου, ειδικά όταν είσαι ύποπτη για πιθανές καθυστερήσεις. Αλλά το μολύβι των ματιών είναι μικρό και θέλει ξύσιμο και δεν βρίσκω το άρωμα της μαμάς που, συνήθως, είναι μέσα στο ντουλαπάκι. Βλέπω, όμως, το βραχιόλι της που έψαχνα. Δανείζομαι διάφορα χωρίς να ρωτάω. Έτσι κι αλλιώς εκείνη φοράει ελάχιστα και βγαίνει σπάνια για να χρειάζεται πιο πολλά.
Βέβαια ξέρω τι θα πει πάλι μόλις δει το μοβ κραγιόν και τα μαύρα ρούχα μου: «Το πένθος της εφηβείας» και θα με εκνευρίσει αφάνταστα. Κι εμένα δεν μ’ αρέσουν οι χρωματικές επιλογές της, αλλά δεν κάνω σχόλια.
Σήμερα θα πάμε Υδρόγειο. Έχει ένα live με νεανικά συγκροτήματα. Παίζουν διάφοροι γνωστοί και φίλοι: οι Narrow minded ειδικά και ο Αλέξης ειδικότερα. Εννοείται, ροκ μουσική στο όρθιο με συνοδεία αλκοόλ και μπόλικου καπνού. Όμως, εγώ δεν πίνω ιδιαίτερα και δεν καπνίζω καθόλου, γι’αυτό σε τέτοιους χώρους δυσκολεύομαι.

Οι περισσότεροι από τους άλλους καπνίζουν και όχι μόνο στα live. Η Ρόζα μάλιστα καπνίζει και πίσω από το σχολείο, στη γωνιά που έχουν μετατρέψει σε καπνιστήριο οι μεγαλύτεροι της τρίτης. Εγώ δεν θα μπορούσα ούτε να το διανοηθώ. Να τραβάω τζούρες με το στομάχι μου κόμπο μην περάσει ο Εγγαστρίμυθος στην εφημερία του και με πιάσει στα πράσα. Θα κατέβαζε το κεφάλι και σαν να μου ζητούσε συγγνώμη, με το γνωστό υποτακτικό του ύφος, θα μου έλεγε «Λυπάμαι, δεσποινίς, αλλά ξέρετε…» και θα με πήγαινε στη Λύκαινα. Κι αυτή αντιδράει πάντα σαν να έχεις κάνει ένα πραγματικό έγκλημα, όταν παρουσιάζεσαι στο γραφείο της.
Και ποιος αντέχει μετά την κατήχησή της σε μεγαφωνική σύνδεση, έτσι που όλοι, καθηγητές και συμμαθητές, να μαθαίνουν τις λεπτομέρειες του παραστρατήματός σου μεγεθυμένες από τις δικές της υπερβολές; Και ποιος αντέχει την ώρα που θα σηκώσει το τηλέφωνο και σαν εισαγγελέας την πιο κρίσιμη στιγμή της αγόρευσης θα τσιρίξει: «Κυρία Πετροπούλου, ξέρετε ότι σήμερα πιάσαμε την κόρη σας να καπνίζει;».
Καημένη μαμά, όχι, δεν θα σ’ το έκανα ποτέ αυτό το κακό: να γίνω η αιτία να σε σηκώσει η βάρβαρη φωνή της από την ευγενική σου μετάφραση. Να σε βγάλει η εξουσιαστική τσιρίδα της από τον κόσμο των μυθιστορημάτων που τόσο αγαπάς.
Ούτε και τώρα θέλω να σε φέρω σε δύσκολη θέση. Γι’ αυτό δε θα περιμένω να βγεις από την τουαλέτα. «Γεια σου, μανούλα» φωνάζω δυνατά «θα τα πούμε στην επιστροφή» και κλείνω την τελευταία σου ερώτηση, «Τι ώρα θα γυρίσεις;», πίσω από την εξώπορτα.
Καλύτερα να μη με δεις. Θα θεωρήσεις πάλι υπερβολικό το βάψιμό μου και θα αισθανθείς άσχημα. Θ’ ανησυχήσεις για την κόρη σου και για τις dark προτιμήσεις της, που τελευταία πληθαίνουν. Θα φοβηθείς μην είμαι πιο προκλητική απ’ ό, τι πρέπει και θα σκεφτείς αν δικαιολογείται η εμπιστοσύνη σου.
Άλλωστε, αν σε περιμένω, θα ξεπεράσω κατά πολύ το ακαδημαϊκό τέταρτο στο ραντεβού μου.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1η δραστηριότητα

A1.α. Σε καθεμία από τις προτάσεις που ακολουθούν να δώσετε το χαρακτηρισμό «ΣΩΣΤΟ» ή «ΛΑΘΟΣ» ανάλογα με το αν αποδίδουν το νόημα του κειμένου σωστά ή όχι.

α. Στην ηρωίδα δεν αρέσουν οι δραστηριότητες οργάνωσης της βραδινής εξόδου.

β. Η έφηβη δεν επιθυμεί να προβεί σε παραβατική συμπεριφορά, μόνο λόγω φόβου.

γ. Η κοπέλα απομακρύνεται από το σπίτι βιαστικά πριν έρθει αντιμέτωπη με το κριτικό βλέμμα της μητέρας της.

( Μονάδες 5)

β. Στο απόσπασμα που σας δόθηκε ποια είναι η στάση της κόρης απέναντι στη μάνα; Να απαντήσετε σε μία παράγραφο 60-80 λέξεων.

                                                                                                            (Μονάδες 10 )

 

2η δραστηριότητα

A2.α. Στην αφήγηση κυριαρχεί το α΄ ενικό πρόσωπο. Ποιος είναι ο ρόλος του;

(Μονάδες 5)

       β. Στην αφήγηση κυριαρχεί ο ενεστώτας. Τι εξυπηρετεί η επιλογή αυτή;

(Μονάδες 5)

A3.    Να εντοπίσετε 2 σημεία του κειμένου που αποδίδουν ειρωνεία  και να αναδείξετε τη σημασία της.

(Μονάδες 5)

 

3η δραστηριότητα

A4.      Ποιο είναι το μυστικό για μία υγιή σχέση γονέα και εφήβου; Ποια συμβουλή θα δίνατε στην ηρωίδα για το ζήτημα αυτό; Να γράψετε τις απόψεις σας σε ένα κείμενο 100 -150 λέξεων.

(Μονάδες 20)


 

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

1η δραστηριότητα

 A1.α.

α. Σωστό

β. Λάθος

γ. Σωστό

 

β. Η σχέση μητέρας και κόρης είναι μία σχέση με διαχρονική θεματική. Η έφηβη ηρωίδα βλέπει τον κόσμο από διαφορετική γωνία. Θεωρεί ότι η μητέρα της αδυνατεί να την καταλάβει. Ασφυκτιά και αγανακτεί. Θέλει να αποδείξει ότι τα καταφέρνει μόνη της. Επιθυμεί να επαναστατήσει απέναντι σε καθετί αντισυμβατικό που εκπροσωπεί η παλαιά γενιά. Παρ’ όλα αυτά, κατανοεί τις διαφορετικές αντιλήψεις των ενηλίκων και συμβιβάζεται στο όνομα της γονεϊκής αγάπης.

2η δραστηριότητα

A2.α. Το α΄ ενικό πρόσωπο προσδίδει ζωντάνια, παραστατικότητα και αμεσότητα. Προβάλλεται η προσωπική θέση της ηρωίδας με ευδιάκριτα αυτοβιογραφικά στοιχεία. Χρωματίζεται το ύφος με εξομολογητική διάθεση.

β.  Ο ενεστώτας είναι ο χρόνος που δηλώνει μία πράξη που γίνεται στο παρόν. Με τη χρήση του παρουσιάζεται η δράση της ηρωίδας, τα συναισθήματα, οι σκέψεις της. Το περιεχόμενο του ρήματος παρουσιάζεται ως υφιστάμενο, εξελισσόμενο στο παρόν. Τελικά, ο ενεστώτας που κυριαρχεί κάνει την ιστορία να εξελίσσεται μπροστά στα μάτια του αναγνώστη, με την εγγύτητα και την αμεσότητα του παρόντος.

A3.      Σημεία ειρωνείας :

α. «Πότε έφτιαξες εσύ τη φράντζα σου για να ξέρεις μαμά;».

β. «Το πένθος της έφηβης».

γ. «Και ποιος αντέχει την ώρα…  καπνίζει» .

Ειρωνεία είναι μία δήλωση που υπονομεύεται από το πλαίσιο στο οποίο εμφανίζεται. Η ηρωίδα με τη χρήση της σαρκάζει, αποδοκιμάζει έμμεσα πρόσωπα, αντιτίθεται σε συγκεκριμένες συμπεριφορές τους.

 

3η δραστηριότητα

A4. -     Το πρώτο βήμα για την προσέγγιση οφείλουν να το κάνουν οι ώριμοι, καθώς έχουν ήδη περάσει από το στάδιο της νεότητας και είναι σε θέση να δείξουν κατανόηση και διαλλακτικότητα. Οφείλουν να αποβάλουν την υπερβολική συντηρητικότητα, να μετριάσουν τη συνήθειά τους να διδάσκουν και συνεχώς να συμβουλεύουν τους νέους και να την αντικαταστήσουν με το παράδειγμά τους. Συγκεκριμένα,  να πάψουν να είναι αδιάλλακτοι και περιφρονητές των νέων, να κατανοήσουν τα προβλήματά τους και την ιδιαιτερότητα της ηλικίας τους.

-      Όπως και οι νέοι θα πρέπει να εγκαταλείψουν το πείσμα και με σεβασμό να προσεγγίσουν τη μεγαλύτερη γενιά και να παραδειγματιστούν από την στάση και τις συμβουλές της.

-      Νέοι και μεγαλύτεροι να εγκαταλείψουν τις ανταγωνιστικές   τάσεις για επικράτηση, να υιοθετήσουν την άποψη πως το καλύτερο μέσο επίλυσης των διαφορών είναι ο διάλογος, η αλληλοκατανόηση, ο αλληλοσεβασμός, η αμοιβαία αναγνώριση των δικαιωμάτων.

-      Επιβάλλεται και οι δύο πλευρές να κατανοήσουν πως, για να υπάρξει ανάπτυξη και πρόοδος, πρέπει να συνδυαστεί το παρελθόν με το παρόν. Απαιτείται επομένως, αμοιβαία εμπιστοσύνη, διάλογος μεταξύ των δύο γενεών και καλή θέληση.