Free songs

Διαγώνισμα

Εκτύπωση
6 August 2014, Σχόλια: 0

Β’ Γυμνασίου
Έκθεση – Έκφραση
Ε π α ν α λ η π τ ι κ ό δ ι α γ ώ ν ι σ μ α

Α. Κείμενο
Σήμερα είναι Δευτέρα και ημέρα ξεκίνησε με το ξυπνητήρι. Πρώτα σηκώθηκε η μαμά και ανέλαβε το δύσκολο έργο να μας ξυπνήσει όλους και να προλάβει να ετοιμάσει πρωινό. Σε λίγο ήμασταν όλοι έτοιμοι.
Για μένα η Δευτέρα είναι η πιο δύσκολη και η πιο φορτωμένη μέρα της εβδομάδας. Πρώτα πρώτα στο σχολείο με περίμενε ένα κουραστικό εξάωρο. Ωστόσο δεν το έβαλα κάτω και προσπάθησα να δώσω στον εαυτό μου κουράγιο, για να ξεκινήσω με κέφι. Μπαίνοντας όμως στο προαύλιο διαπίστωσα ότι πολλοί συμμαθητές μου έπασχαν από αυτό που το λέμε «σύνδρομο της Δευτέρας» κι εγώ μάταια προσπαθούσα να διασκεδάσω την κατάσταση. Αλλά από τη πρώτη μέρα ήρθε το χτύπημα: ο μαθηματικός μας είχε φέρει διορθωμένο ένα αποτυχημένο διαγώνισμα και επομένως το πρόγραμμα άρχισε δραματικά. Ευτυχώς που την επόμενη ώρα πήραμε πίσω τις εκθέσεις και η δική μου απέσπασε τιμητικά σχόλια. Αυτό μου αποκατέστησε τη διάθεση αλλά οι ώρες που ακολούθησαν ήταν μονότονες και βαρετές. Τα διαλείμματα έσπαζαν βέβαια για λίγο τη ρουτίνα αλλά μόνο το κουδούνι της λήξης των μαθημάτων έφερε τη λύτρωση. Το απόγευμα πάλι καινούριος αγώνας άρχισε. Δύο ώρες αγγλικά, προπόνηση στο γυμναστήριο και στις 8 περίπου επέστρεψα στο σπίτι και ρίχτηκα με τα μούτρα στο γυμναστήριο. Γύρω στα μεσάνυχτα κατάκοπος, καληνύχτισα τους γονείς μου και έπεσα για ύπνο.
Όμως η μικρή μου αδελφή είχε και σήμερα, όπως εξάλλου κάθε μέρα, γιορτή. Αυτή πήγε στο νηπιαγωγείο και πέρασε υπέροχα. Φυσικό ήταν: ούτε διάβασμα, ούτε διαγωνίσματα, ούτε άγχος. Τρεις ώρες γεμάτες παιχνίδι, τραγούδι και διασκέδαση. Στη συνέχεια επέστρεψε νωρίς στο σπίτι, στήθηκε στην τηλεόραση και παρακολούθησε όλες τις παιδικές εκπομπές. Μετά νωρίς το απόγευμα, βγήκε στη γειτονιά με τους φίλους της και το’ ριξε στο παιχνίδι ως αργά. Κατά τις 8 ανέβηκε αναψοκοκκινισμένη στο σπίτι και καθώς δεν είχε τι να κάνει, μπαινόβγαινε συνεχώς στο δωμάτιό μου και με ενοχλούσε στο διάβασμα. Εγώ τότε εκνευρίστηκα και τη μάλωσα, ενώ η μαμά επεμβαίνοντας σωτήρια την απομάκρυνε και ησύχασα.
Για τον μπαμπά άρχισε ένας κοπιαστικός μαραθώνιος, όπως κάθε εργάσιμη μέρα. Είναι πολιτικός μηχανικός και είχε πολλά να κάνει και σήμερα. Πρώτα πήγε στο γραφείο του και συντόνισε τις εργασίες κάνοντας κάποια τηλεφωνήματα. Στη συνέχεια δέχτηκε πελάτες, ενημερώθηκε από τους υπαλλήλους του για πολλές ώρες και δούλεψε πάλι σ’ ένα χώρο όπου επικρατεί κίνηση, ένταση και εκνευρισμός. Μετά επισκέφτηκε τα έργα που έχει αναλάβει και επέβλεψε την εξέλιξη των εργασιών. Έδωσε οδηγίες στους εργάτες, έκανε παρατηρήσεις, έλεγξε τα πάντα και κράτησε διάφορες σημειώσεις. Εκτός όμως από αυτά ήρθε σήμερα σε επαφή με κρατικές υπηρεσίες και οργανισμούς διεκπεραιώνοντας γραφειοκρατικές διαδικασίες και προωθώντας τις υποθέσεις του. Όταν αργά το απόγευμα επέστρεψε στο σπίτι ήταν κατάκοπος από τη δύσκολη σημερινή μέρα αλλά ικανοποιημένος γιατί η εργασία του δίνει μεγάλη χαρά. Αφού έφαγε, αναπαύτηκε για λίγη ώρα και το βράδυ βγήκε με τους φίλους του. Όταν επέστρεψε, ευδιάθετος, ασχολήθηκε για λίγη ώρα με μας. Η μέρα του τελείωσε με τις τελευταίες ειδήσεις από την τηλεόραση.
Τέλος η μαμά, το πιο πολυάσχολο πρόσωπο της οικογένειας, ξεκίνησε τη μέρα της με το πρωινό εγερτήριο. Όπως πάντα, με καταπληκτική ταχύτητα αλλά και χωρίς άγχος κατάφερε να συντονίσει τα πάντα. Λίγη ώρα μετά από μένα και τον πατέρα έφυγε κι αυτή για τη δουλειά της συνοδεύοντας την αδερφή μου. Καθώς είναι δασκάλα, πέρασε όλο το πρωί με τους μαθητές της διδάσκοντας τα μαθήματα και ελέγχοντας τις εργασίες τους. Σήμερα μάλιστα, όπως μας είπε, οι μικροί μαθητές την αιφνιδίασαν: είχαν μαζέψει ένα σεβαστό χρηματικό ποσό, που το συγκέντρωσαν με δική τους πρωτοβουλία για τα πεινασμένα παιδάκια της Αφρικής. Επέστρεψε πρώτη στο σπίτι, όπου την περίμενε ένα δεύτερο ημίχρονο εργασίας. Πρώτα ετοίμασε το φαγητό και όταν ήρθε ο μπαμπάς του έκανε παρέα, συζήτησαν τα προβλήματα της ημέρας και προγραμμάτισαν κάποιες υποθέσεις του σπιτιού. Έπειτα βοήθησε κι εμένα στην προετοιμασία των μαθημάτων, επειδή σήμερα ήμουν φορτωμένος με πολλή δουλειά. Και ως την ώρα του ύπνου δε στάθηκε ούτε στιγμή. Ενώ εγώ διάβαζα ως αργά, την άκουγα να μπαινοβγαίνει και ένιωθα την αεικίνητη παρουσία της.
Έτσι ξεκίνησε η εβδομάδα της οικογένειας και έτσι περνάμε κάθε εργάσιμη μέρα: με ενδιαφέρον, με δουλειά, με κούραση, με έντονο ρυθμό. Και φυσικά με την προσμονή της αργίας του Σαββατοκύριακου.

Β. Παρατηρήσεις
1. Αφού γράψετε ένα πλαγιότιτλο για κάθε παράγραφο του κειμένου, στη συνέχεια να προβείτε στην περίληψη του κειμένου. (2,5 μονάδες)

2. Περιγράψτε, με δικά σας λόγια το πρόγραμμα της μητέρας, με βάση το κείμενο. (2,5 μονάδες)

3. Να αναγνωρίσετε την έγκλιση στην οποία βρίσκονται τα ρήματα των προτάσεων. (1 μονάδα)

-Ας μείνουμε λίγο ακόμα εδώ.
-Ακούστε αυτό που σας λέω.
-Οι φίλοι μου θα έρθουν αργότερα.
-Μην προσπαθείς ακατόρθωτα πράγματα.
-Να σε περιμένω ή να φύγω;
-Να κάνεις ό,τι σου λέω.
-Ανοίγεις το παράθυρο;

4. Να αναφέρετε τη χρονική βαθμίδα και το ποιόν ενέργειας των ρημάτων των προτάσεων. (1,5 μονάδες)
ΧΡΟΝΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
-Έχω έρθει πολλές φορές εδώ.
- Θα ακολουθώ πιστά τις οδηγίες.
- Ο καιρός είχε χαλάσει το πρωί.
- Ήμουν πολύ κουρασμένος εχτές.
- Θα έχω φύγει μέχρι το μεσημέρι.
- Έγραψε μια επιστολή.
- Φωνάζει, για να τον βοηθήσουμε.
- Ο υπουργός είχε προβάλλει το έργο του.

5. Να σημειώσετε την κατηγορία στην οποία ανήκουν τα παρακάτω σύνθετα. (1,5 μονάδες)
ΠΑΡΑΤΑΚΤΙΚΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΚΤΗΤΙΚΑ
ανοιγοκλείνω
γκριζομάλλης
παλαιοπώλης
σκληρόκαρδος
στριφογυρίζω
αγριολούλουδο
τρεμοσβήνω

6. Να γράψετε την έγκλιση και τη σημασία των υπογραμμισμένων ρημάτων. (1 μονάδα)
 «Τα παιδιά σου δεν είναι παιδιά σου»:
 «Μπορείς να δώσεις μια στέγη στο σώμα τους, όχι όμως και στην ψυχή τους.»:
 «μην προσπαθείς»

7. «Οι δυσκολίες και οι πιεστικές ανάγκες του σύγχρονου ρυθμού ζωής οδηγούν συχνά σε μια έλλειψη επαφής ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά. Αφού εντοπίσετε ποιες είναι οι κυριότερες αιτίες αυτής της έλλειψης επαφής, στη συνέχεια να προτείνετε τρόπους αποκατάστασης των σχέσεων» (10 μονάδες)

Καλή επιτυχία!!!!! 