Free songs

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Εκτύπωση
12 December 2014, Σχόλια: 0

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
Η σωστή διατροφή στο διάβασμα είναι σημαντική
Η περίοδος των εξετάσεων είναι προ των πυλών, το πολύωρο διάβασμα και το άγχος για τους περισσότερους μαθητές και φοιτητές κορυφώνεται. Εκτός όμως από το διάβασμα που αποτελεί αδιαμφισβήτητα και το βασικότερο όπλο των μαθητών και φοιτητών απέναντι στις εξετάσεις, η διατροφή παίζει και αυτή εξέχοντα ρόλο στη μέγιστη απόδοση του. Η διατροφή του παιδιού που διαβάζει είναι σημαντική. Το διάβασμα και η μάθηση είναι σοβαρές και πολύπλοκες λειτουργίες. Για να πετυχαίνουν χρειάζεται να γίνονται με το σωστό τρόπο.
Ο καλός ύπνος και η υγιεινή διατροφή θα σας δώσουν τα εφόδια για να αντέξετε και να καταβάλετε την ενέργεια και τους κόπους που απαιτούνται. Μην ξεχνάτε ότι το διάβασμα και η μάθηση θέλουν ενέργεια και κόπο. Η προσοχή και η συγκέντρωση υποφέρουν όταν είστε κουρασμένοι, έχετε έλλειψη ύπνου ή υποβάλλεστε σε παράγοντες που οδηγούν αλλού τις σκέψεις σας. Θέλουν επίσης προσοχή και συγκέντρωση. Γι’ αυτό απομακρύνετε κάθε παράγοντα που μπορεί να αποσπά την προσοχή σας όπως ραδιόφωνο, μουσική, τηλεόραση ή θορυβώδες περιβάλλον.
Θρεπτικά συστατικά που κατά καιρούς έχουν συνδεθεί με τη διατήρηση της μνήμης και γενικότερα την καλύτερη εγκεφαλική λειτουργία είναι οι βιταμίνες C, συμπλέγματος Β, όπως η Β12 και Β6, Ε, η θειαμίνη καθώς και ορισμένα από τα απαραίτητα αμινοξέα. Οι υδατάνθρακες, οι οποίοι περιέχονται κυρίως σε τρόφιμα όπως το ψωμί, τα δημητριακά, η πατάτα ,τα ζυμαρικά, τα φρούτα και τα γλυκά αποτελούν την πιο εύκολη πηγή ενέργειας για τον οργανισμό μας ενώ η γλυκόζη ο απλούστερος από τους υδατάνθρακες είναι το μοναδικό ενεργειακό υπόστρωμα που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλός μας. Οι πρωτεΐνες είναι το κύριο συστατικό τροφίμων όπως το κρέας, το κοτόπουλο, το ψάρι, το αυγό, το γάλα και τα όσπρια εκτός από το να παρέχουν ενέργεια παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην πλειονότητα των ανθρώπινων λειτουργιών οπότε η απουσία τους θα ήταν αναπόφευκτα καταστροφική για τον οργανισμό. Τα λιπίδια τα οποία περιέχονται στα διάφορα έλαια, το βούτυρο, στο λίπος του κρέατος και τα περισσότερα γλυκά αποτελούν την καλύτερη μορφή αποθηκευμένης ενέργειας αφού μπορούν και περικλείουν στη μικρότερη δυνατή μάζα την μεγαλύτερη δυνατή ποσότητα ενέργειας

Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι πάντα μια έξυπνη κίνηση που προστατεύει την υγεία μας. Μελέτες όμως των τελευταίων χρόνων έχουν δείξει ότι οι αντιοξειδωτικές ουσίες που βρίσκονται στα τρόφιμα αυτά, μπορούν να βελτιώσουν τη διαδικασία της μάθησης αλλά και τη μνήμη αφού οι ουσίες αυτές μειώνουν την επίδραση της γήρανσης στον εγκέφαλο.
Το πράσινο τσάι είναι μια υγιεινή επιλογή πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Οι ουσίες αυτές προστατεύουν τους ιστούς του οργανισμού από τις ελεύθερες ρίζες και συμβάλουν σύμφωνα με την παραπάνω θεωρία στην προστασία του εγκεφάλου και τη διαδικασία της μάθησης.
Η λήψη ικανοποιητικών ποσοτήτων βιταμινών του συμπλέγματος Β από τη δίαιτα συμβάλει στην προστασία από συγκεκριμένα νευρολογικά προβλήματα όπως είναι και η μειωμένη μνήμη. To παντοθενικό οξύ (Βιταμίνη του συμπλέγματος) επειδή συμμετέχει στην παραγωγή της ακετυλοχολίνης (βασικού νευροδιαβιβαστή), που είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά ερεθισμάτων στα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου, είναι επίσης μια βιταμίνη του συμπλέγματος με θετικές επιδράσεις στη μνήμη μας.
Η γλυκόζη (το βασικό συστατικό τόσο της σουκρόζης-ζάχαρης- όσο και των άλλων υδατανθράκων, είναι το κύριο καύσιμο του εγκεφάλου μας, πράγμα που σημαίνει ότι όταν στερήσουμε τα εγκεφαλικά κύτταρα από την ουσία αυτή διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία τους. Κατά το βραδινό ύπνο οι τιμές της γλυκόζης στον οργανισμό μας μειώνονται και όταν ξυπνήσουμε αργούν να αυξηθούν. Η χαμηλή γλυκόζη αίματος έχει συσχετισθεί με φτωχή μνήμη, δυσκολίες της συγκέντρωσης και της μάθησης. Τρώγοντας λοιπόν πρωινό, αυξάνουμε τα επίπεδα γλυκόζης αίματος και επιτρέπουμε στον οργανισμό μας να λειτουργεί κανονικά.
της Kλεοπάτρας Ζουμπουρλή, μορ.βιολόγου

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Να βάλετε πλαγιότιτλους στην πρώτη , τη δεύτερη και έκτη παράγραφο.
2. Γιατί η συγγραφέας θεωρεί σημαντική τη σωστή διατροφή την περίοδο των εξετάσεων;
3. Θα χαρακτηρίζατε αυτό το κείμενο επιχειρηματολογικό; Αν ναι, γιατί;

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
«Ένα γιορτινό τραπέζι»
Μου αρέσει πολύ όταν έχουμε τραπέζι στους συγγενείς μας ή στους φίλους μας. Η μαμά μου στρώνει στην καλή τραπεζαρία και βγάζει ότι καλύτερο έχει. Αυτή την φορά είχε στρώσει το κόκκινο τραπεζομάντιλο με τα τριαντάφυλλα και έβγαλε από την βιτρίνα τα καλά σερβίτσια, αυτά που βγάζει μόνο μία ή δύο φορές τον χρόνο. Μόλις μπήκαν και τα μαχαιροπίρουνα δίπλα από τα πιάτα μαζί με τα κρυστάλλινα ποτήρια το τραπέζι ήταν έτοιμο. Το βάζο με τα τριαντάφυλλα που της είχα αγοράσει εγώ πριν μία βδομάδα για την γιορτή της έλαμπε ακόμα στην μέση του τραπεζιού σαν να είχαν κοπεί μόλις πριν λίγα λεπτά.
Η γιαγιά μου είχε έρθει πιο νωρίς για να βοηθήσει την μητέρα μου στην προετοιμασία του φαγητού που μοσχομύριζε από την κουζίνα μέχρι το δωμάτιό μου. Για αρχή είχαν ετοιμάσει μια υπέροχη σούπα μαζί με άφθονες σαλάτες και λαχταριστούς μεζέδες. Στην συνέχεια υπήρχε το χοιρινό που ακόμα ψηνόταν στον φούρνο μαζί με τις ξεροψημένες πατάτες και το ρύζι, κάνοντας όσους ήταν στον χώρο να ξερογλείφονται και να ανυπομονούν σαν μικρά παιδιά. Και τέλος το γλυκό ρεβανί, που θα τελείωνε το γεύμα, ήταν ήδη έτοιμο περιμένοντας κι αυτό να πάρει την θέση του στο τραπέζι. Καθώς όλα ήταν έτοιμα και στην εντέλεια, δεν είχαμε παρά να περιμένουμε τους καλεσμένους.
Πρώτοι και χωρίς καθυστέρηση έφτασαν οι θείοι μου με τα δύο ξαδέρφια μου. Είχαν φορέσει όλοι τα καλά τους και είχα αρχίσει ήδη να νιώθω άβολα μέσα στο τζίν παντελόνι μου. Όταν ήρθαν και οι τελευταίοι μας επισκέπτες, καθίσαμε όλοι στο γιορτινό τραπέζι, μιλώντας και λέγοντας τα νέα μας. Όταν τελειώσαμε με το ορεκτικό, μαζέψαμε τα πιάτα και οι μεγάλοι άρχισαν να συζητούν για θέματα της δουλειάς. Οι κουβέντες όμως κόπηκαν μαχαίρι στην θέα του ξεροψημένου και μοσχομυριστού φαγητού που ερχόταν από την κουζίνα. Μόλις έφτασε στο τραπέζι, όλοι βάλθηκαν να το δοκιμάζουν λέγοντας συγχαρητήρια στην μητέρα μου η οποία είχε γίνει κόκκινη σαν παντζάρι. Μα μόλις το δοκίμασα, κατάλαβα ότι όλοι είχαν δίκιο. Το φαγητό ήταν υπέροχο! Μα πώς να μην είναι, αφού είχα βάλει κι εγώ το χεράκι μου? ”Τι λέτε, να γλυκαθούμε λίγο?” Ρώτησε η μαμά μου χωρίς να περιμένει φυσικά την απάντηση. Εγώ πήγα μαζί της στην κουζίνα να την βοηθήσω. Σερβίραμε το γλυκό σε τριγωνικά κομμάτια προσθέτοντας μία μπάλα παγωτού σε κάθε πιάτο και βάζοντας πάνω από κάθε κομμάτι λίγο τριμμένο καρύδι. Φυσικά όλοι άρχισαν πάλι να συγχαίρουν την μαμά μου κάνοντας την να καμαρώνει.
Ήταν ένα από τα γιορτινά τραπέζια που ποτέ δεν θα ξεχάσω.
Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Ποια σημεία του κειμένου θα χαρακτηρίζατε «περιγραφικό»;
2. Στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου, να βρείτε τους επιθετικούς προσδιορισμούς
3. «είχαν ετοιμάσει μια υπέροχη σούπα μαζί με άφθονες σαλάτες και λαχταριστούς μεζέδες» : να χωρίσετε σε ονοματική και ρηματική φράση 
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
Ανεμόμυλοι: οι πέτρινοι γίγαντες του Αιγαίου
Σήμα κατατεθέν του κυκλαδίτικου τοπίου, κυλινδρόσχημες ψηφίδες ομορφιάς, πολιτισμού και παράδοσης ξεπροβάλλουν διάσπαρτοι στις κορυφογραμμές των λόφων σαν σιωπηλοί μάρτυρες του μόχθου των κατοίκων μιας άλλης εποχής. Αυτή η αξιοθαύμαστη εφεύρεση, προάγγελος της βιομηχανικής περιόδου και τρανό παράδειγμα οικολογικής σκέψης, εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο την ανεξάντλητη ενέργεια του ανέμου για να εξασφαλίσει από τη δούλεψή της το πιο ποθητό απόκτημα στην καθημερινότητα όλων των ανθρώπων: το ψωμί!
Οι ανεμόμυλοι εμφανίστηκαν στον ελλαδικό χώρο κατά τον 12ο με 13ο αιώνα. Η ομορφιά κι η λεβεντιά τους περιγράφηκε από περιηγητές∙ αποτυπώθηκε σε χαρακτικά∙ έκανε τον γύρο του κόσμου μέσα από χιλιάδες φωτογραφίες και καρτ- ποστάλ…
Στην κυκλαδική πολυνησία λειτούργησαν πάνω από 600 ανεμόμυλοι! Η κατασκευή τους, δύσκολη και πολυδάπανη όσο κι ενός μεγάλου ιστιοφόρου σε πολλές περιπτώσεις, απαιτούσε προσεκτική επιλογή της τοποθεσίας που θα κατασκευάζονταν ο μύλος. Ιδανικό ήταν το σημείο που οι βοριάδες ξεδίπλωναν όλη τους την ένταση: σε ξάγναντα∙ ρεματιές∙ στην έξοδο κάποιου φαραγγιού∙ σε «γλώσσες» ακρωτηρίων…
Η απόσταση του μύλου από την κατοικημένη περιοχή ήταν εξίσου σημαντική. Ο ανεμόμυλος χτιζόταν σε μέρος προσπελάσιμο από υποζύγια, κοντά σε οικισμούς, αλλά σε μακρινή ακτίνα από άλλα οικοδομήματα ώστε να μην παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία του. Εξάλλου, το ανεμπόδιστο του αέρα απ’ όλα τα μέρη μνημονεύεται ρητά στις αγοραπωλησίες των ανεμόμυλων.
Ο πλέον διαδεδομένος τύπος αλεστικού ανεμόμυλου στα αιγαιοπελαγίτικα νησιά ήταν ο λεγόμενος ξετροχάρης μύλος ή κοινός πυργόμυλος. Ήταν κατά κανόνα πέτρινος, κυλινδρικού σχήματος, με κωνική – περιστρεφόμενη σύμφωνα με τη φορά του ανέμου- οροφή, και ψάθινο «καπέλο». Ολόλευκα τριγωνικά πανιά στηριγμένα σε τεράστιες αντένες έθεταν σε κίνηση ένα σύστημα ξύλινων αξόνων και τροχών, που με τη σειρά τους μετέφεραν τη δύναμη του αέρα στην πάνω μυλόπετρα (παναριά), η οποία περιστρεφόταν σε μια άλλη σταθερή (καταριά). Ανάμεσα στις δυο οριζόντιες μυλόπετρες το σιτάρι, το κριθάρι, το καλαμπόκι… συνθλίβονταν για να γίνουν αλεύρι, πολύτιμο προοίμιο τροφής.
Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Ποιος είναι ο σκοπός αυτού του κειμένου;
2. Να κλιθούν οι συνεκφορές στον ενικό και στον πληθυντικό αριθμό: σιωπηλοί μάρτυρες, αξιοθαύμαστη εφεύρεση, ομαλή λειτουργία, ψάθινο καπέλο.
3. «Ο πλέον διαδεδομένος τύπος αλεστικού ανεμόμυλου στα αιγαιοπελαγίτικα νησιά ήταν ο λεγόμενος ξετροχάρης μύλος ή κοινός πυργόμυλος»: να χαρακτηρίσετε την πρόταση ως προς τη δομή της