Free songs
Εκτύπωση
6 August 2014, Σχόλια: 0

Α’ Γυμνασίου
Αρχαία ελληνική γλώσσα
Ε π α ν α λ η π τ ι κ ό δ ι α γ ώ ν ι σ μ α

Α. Κείμενο
Ἐν Ἀθήναις τοὺς παῖδας μἐτ’ ἐπιμελείας διδάσκουσι και νουθετοῦσι. Πρῶτον μὲν καὶ τροφός καὶ μήτηρ καὶ παιδαγωγός καὶ αὐτός ὁ πατήρ ἐπιμελοῦνται ὅπως βέλτιστος γενήσεται ὁ παῖς, διδάσκοντες ὅτι το μὲν δίκαιον, το δὲ ἄδικον και τόδε μὲν καλόν, τόδε δὲ αἰσχρόν ἐστί. Εἶτα δὲ, ἐπειδάν οἱ παῖδες εἰς ἡλικίαν ἔλθωσιν, οἱ δὲ γονεῖς εἰς διδασκάλων πέμπουσιν, ἔνθα οἱ μὲν γραμματισταὶ ἐπιμελοῦνται ὅπως γράμματα μάθωσιν καὶ τα γεγραμμένα ἐννοῶσι, οἱ δὲ κιθαρισταὶ τῷ κιθαρίζειν ἡμερωτέρους αὐτούς ποιεῖν πειρῶνται καὶ τὰς τῶν παίδων ψυχαῖς πρός τόν ῥυθμόν καὶ τὴν ἁρμονίαν οἰκειοῦσι. Ἔτι οἱ παῖδες ἐν γυμνασίοις και παλαίστραις φοιτῶσιν, ἔνθα οἱ παιδοτρίβαι βελτίω τα σώματα αὐτῶν ποιοῦσι, ἵνα μὴ ἀναγκάζωνται ἀποδειλιᾶν διὰ τὴν τῶν σωμάτων πονηρίαν.

Β. Παρατηρήσεις
1. «Εἶτα δὲ, ἐπειδάν οἱ παῖδες… καὶ τὴν ἁρμονίαν οἰκειοῦσι»: να μεταφράσετε το παραπάνω απόσπασμα. (2,5 μον.)

2. Σε ποια σχολεία φοιτούσαν οι μικροί Αθηναίοι, από ποιες ειδικότητες δασκάλων εκπαιδεύονταν και τι μάθαιναν από τον καθένα; (2,5 μον.)

3. Να κατατάξετε τις παρακάτω λέξεις σε απλές και σύνθετες: ἐπιμελείας, νουθετοῦσι, παιδαγωγός, βέλτιστος, αἰσχρόν, ῥυθμόν, παιδοτρίβαι, σωμάτων. (1,5 μον.)
Απλές Σύνθετες

4. Να αντιστοιχίσετε τις πρωτότυπες λέξεις της στήλης Α με τις παράγωγές τους στη στήλη Β:
Α΄ Β΄
1. ἐπιτηδεύω α. σπουδάζω
2. σῶμα β. τεχνίτης
3. σπουδή γ. ἐπιτήδευμα
4. τέχνη δ. εὐτραφής
5. τρέφω ε. σωματικός (1,5 μον.)

5. Να τονίσετε τις παρακάτω λέξεις εφαρμόζοντας τους κανόνες τονισμού (2,5 μον.):
μηκος, κατηγορος, ανωμαλος, Νειλος, βωλος, ταυρος, φλοισβος, δουλος, δουλων, νευρον, οινος, γενναιος, γενναιων, νησοι, μητηρ, μητερ, παιδες.

6. Να δικαιολογήσετε τον τονισμό των παρακάτω λέξεων (π.χ. βῶλος: παίρνει περισπωμένη γιατί έχουμε μακρόχρονη παραλήγουσα πριν από βραχύχρονη λήγουσα) (2,5 μον.)
o ἀνήλικος:
o ἐπώνυμος:
o πλῆθος:
o ἔχω:
o θεῖος:
o μητρῷον:
o ὡραίων:
o κληρούχους:

7. Συμπληρώστε τα κενά του παρακάτω πίνακα (2 μον.):
Ενικός αριθμός
ονομαστική ὁ τὸ
γενική τῆς
δοτική τῷ
αιτιατική τὸν τὴν
κλητική (ὦ)
Πληθυντικός αριθμός
ονομαστική οἱ τὰ
γενική τῶν
δοτική τοῖς τοῖς
αιτιατική τὰς
κλητική (ὦ)

8. Να τοποθετήσετε στον κατάλληλο τύπο τις λέξεις που είναι σε παρένθεση (2,5 μον.):
α. ἐν…..……ψυχῆς (βρασμός, δοτική ενικού).
β. τὰ ἐν…..……..μὴ ἐν….……… (οἶκος δοτική ενικού, δῆμος δοτική ενικού).
δ. ἐξ……….…κατῆλθε σὺν ….………(οὐρανός γενική ενικού, ἄγγελοι δοτική πληθυντικού).
ε. ὁ γεωργὸς τὴν…………ἐν…………εὑρίσκει (ἔλαφος αιτιατική ενικού, ἄμπελος δοτική ενικού)

9. Να βάλετε τα ουσιαστικά στις κατάλληλες πτώσεις (2,5 μον.):
 αἱ ______________ (ἡ ψῆφος)
 τοῖς _____________ (ὁ στρατηγός)
 τῶν ______________ (ὁ ἵππος)
 τῷ ______________ (το καλόν)
 τοῦ ______________ (ὁ ἥλιος)
 (ὦ) ______________ (ὁ δοῦλος)
 τά _______________(το δῶρον)